5 tips om het vol te houden om te bewegen/sporten.

Gepubliceerd op 14 januari 2021 om 12:44

5 tips om het vol te houden om te bewegen/sporten.

 

  1. Vind een activiteit die je leuk vindt.

Dit ligt misschien een beetje voor de hand, maar als je een beweegactiviteit hebt gevonden die bij jou past dan is de kans groter dat je dit ook blijft doen. Je kan zoeken naar een activiteit die je alleen kunt doen of juist in groepsverband. Op Google kan je heel veel vinden over mogelijkheden in bijvoorbeeld jouw stad/gemeente.

 

  1. Zoek een maatje.

Zoek mensen die het leuk vinden om dezelfde activiteit te doen. Zo kun je elkaar motiveren om te gaan. Het maken met een afspraak met iemand is vaak een reden om iets wel te doen. Je kunt bijvoorbeeld samen naar de sportschool gaan maar apart van elkaar trainen. Zoek iemand die dezelfde doelen heeft of die in de situatie zit als jij. Als je zwanger bent kan je naar een zwangerschapsklasje gaan bijvoorbeeld, daar leer je ook weer mensen kennen die in dezelfde situatie (gelijkgestemden) zitten als jij.

 

  1. Maak een planning.

Maak iedere keer een globale planning voor de komende week. Probeer je aan deze planning te houden. Het is niet erg als het je niet lukt, maar probeer het zo te plannen dat je prioriteit geeft aan de dingen die je graag wilt doen/belangrijk vindt. 

 

  1. Stel realistische doelen.

Plan bijvoorbeeld niet gelijk iedere dag een beweegactiviteit in als je net begint. Begin rustig met één à twee dagen en bouw dit rustig uit. Maak er een spelletje van. Het werkt erg goed als je voor jezelf, net zoals in spelletjes, micro-doelstellingen opstelt. Zoals bijvoorbeeld: “vandaag ga ik om een extra huizenblok heen rennen tijdens het hardlopen”. Je voelt je door dit soort kleine extraatjes beter over jezelf. Deze kleine doelen/taakjes/mini-games kan je makkelijk uitvoeren en kosten niet heel veel extra tijd of energie maar het motiveert wel enorm.

 

  1. Beloon jezelf.

Jezelf belonen kan op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld jezelf belonen op de langere termijn: “als ik 2000 km gelopen heb koop ik nieuwe wandelschoenen”. Of op de korte termijn: “als ik vanavond extra mijn best doe dan ga ik lekker in bad”. Hier kan je dus in variëren.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.